KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 24
W BIELSKU-BIAŁEJ
2019 - 2022
Misja
„Wszystko zaczyna się od przedszkola”
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekazujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo chciało chcieć". Janusz Korczak
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na realiach funkcjonowania przedszkola, dotychczasowych jego osiągnięciach i możliwościach oraz działaniach, które pomogą jeszcze efektowniej zmodernizować placówkę, wzbogacić system pracy, tworząc ją przyjazną i godną, opartą na prawie oświatowym.
Nasze przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze sprzyjającej właściwego rozwoju każdego dziecka w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci rozwijają tu swoje zainteresowania i wzbogacają wiedzę o otaczającym świecie. Mają także możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości.
Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć stosując ciekawe i nowatorskie metody prac z uwzględnieniem metod aktywizujących, pozwalających dzieciom na własną aktywność , pomysłowość i kreatywność.
O Przedszkolu
Przedszkole nr 24 w Bielsku-Białej położone jest w centrum miasta w niedalekiej odległości od Parku im. Adama Mickiewicza. Placówka funkcjonuje jako przedszkole 3 – oddziałowe dla 75 dzieci, które bawią się i uczą w grupach zbliżonych wiekowo. Do dyspozycji dzieci są trzy sale do zajęć dydaktycznych, wyposażone w nowoczesne zabawki edukacyjne i kąciki zabaw. Na piętrze znajduje się sypialnia dla dzieci młodszych. Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 17.00. Ramowy rozkład dnia ułożony jest zgodnie z zaleceniami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Dużą część terenu wokół przedszkola zajmuje ogród, który spełnia rolę placu zabaw i zajęć dla dzieci. Cały ogród obsadzony jest iglakami, topolami i krzewami ozdobnymi. Drzewostan jest bogaty i różnorodny, co stanowi bazę do prowadzenia zajęć z dziećmi i daje możliwość do bezpośredniego poznawania przyrody i działania z wykorzystaniem jej bogactw. Plac zabaw wyposażony jest w różnorodne urządzenia, z których dzieci korzystają niemal codziennie.
W ramach podstawy programowej oferujemy ciekawe zajęcia i zabawy z wykorzystaniem różnorodnych form i metod pracy z dzieckiem.
Potrafimy zaangażować w życie przedszkola rodziców i środowisko lokalne. Nasze inicjatywy i działania aktywnie wspiera Rada Rodziców.
Kadra pedagogiczna, to zespół wykształconych i kreatywnych nauczycieli tworzących ciepłą, przyjazną i domową atmosferę w przedszkolu. Nauczyciele znają potrzeby, możliwości, oczekiwania dzieci i ich środowisko rodzinne. Wykazują zaangażowanie i dbałość o każdego wychowanka. W swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej wdrażają nowatorskie metody w zakresie nauczania, rozwijania zainteresowań i sprawdzania postępów dziecka.
Umiejętnie obserwują i dokumentują postępy w rozwoju dziecka celem lepszego stymulowania jego rozwoju.
Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Nauczyciele pogłębiają swoją wiedzę biorąc aktywny udział w kursach doskonalących, szkoleniach, warsztatach. Nauczyciele uwzględniają indywidualny rozwój wychowanków i mają świadomość, że każde dziecko jest inne, posiada własną, niepowtarzalną „mapę inteligencji” i talenty, które stanowią bazę do ich dalszego rozwoju.
W przedszkolu realizowane są zajęcia dodatkowe, takie jak: bajko-terapia, warsztaty taneczno - rytmiczne oraz plastyczno-techniczne.
Placówka oferuje dzieciom uczestnictwo w różnorodnych spotkaniach, wycieczkach i imprezach oraz konkursach i przeglądach plastycznych, sportowych, literackich, teatralnych itp. Przedszkole może się poszczycić wieloma dyplomami za udział swoich wychowanków w różnego rodzaju konkursach i przeglądach.
Wizja
Koncepcja pracy zakłada, że przedszkole to miejsce:
- Gdzie dzieci mają możliwość rozwijania swoich umiejętności, predyspozycji w atmosferze szacunku i wzajemnej akceptacji
- Otwarte na potrzeby i zainteresowania dzieci
- Wspierające aktywność i kreatywność
- Gdzie każde dziecko może liczyć na troskliwą opiekę
- Kształtujące postawy moralne, gdzie uczy się tolerancji i poszanowania odmienności każdego człowieka
- Przyjazne każdemu dziecku
- Pełne ciepła i radości, w którym każdy maluch odnajdzie zarówno przyjaźń jak i radość z odkrywania otaczającego go świata
- Wspierające proekologiczne i prozdrowotne działania dziecka
- Otwarte na propozycje rodziców, ich udział w życiu przedszkola- partnerska współpraca z rodziną dziecka
- Gdzie analizujemy i oceniamy efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystujemy do ciągłego uczenia się
- Gdzie umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględniamy potrzeby środowiska.
Główne kierunki realizacji koncepcji, które warunkować będą pracę przedszkola to:
- Dbanie o wszechstronny rozwój dziecka i wspieranie jego potrzeb
- Doskonalenie i inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy.
- Integracja przedszkola z bliższym i dalszym środowiskiem lokalnym
Ważne jest, aby każde dziecko czuło się w przedszkolu dobrze i bezpiecznie, nabywało wiedzę i umiejętności niezbędne do podjęcia obowiązku szkolnego, w tym szczególnie umiejętności społecznych, odporności emocjonalnej i zwiększenie podatności na proces uczenia się pod kierunkiem dorosłego. Sprzyjać temu będzie następujące działania:
- systematyczne diagnozowanie umiejętności, potrzeb oraz zdolności poprzez obserwację dzieci, diagnozę z uwzględnieniem informacji specjalistów - psycholog, logopeda,
- indywidualizacja pracy z dzieckiem,
- zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w nowoczesnym, bezpiecznym, przyjaznym otoczeniu, dostosowanym do ich potrzeb rozwojowych, bogato wyposażonym i estetycznym:
- zmodernizowanie placu zabaw z podziałem na miejsca zabaw oddzielnie dla każdej grupy wiekowej,
- zakup mebli do sal dydaktycznych,
- zakup tablic multimedialnych
- wspomaganie uzdolnień, talentów i możliwości dziecka, nauczenie dziecka funkcjonowania w zmieniających się warunkach, rozwijanie umiejętności współdziałania, empatii, zaradności i wiary we własne możliwości,
- rozwijanie otwartości, kreatywności i ciekawości badawczej, wdrażanie dzieci do samodzielności w podejmowaniu aktywności na rzecz własnego rozwoju, poprzez dawanie dzieciom swobody w działaniu,
- dostarczanie różnorodnych pomocy i dyskretne naprowadzanie na samodzielne rozwiązywanie problemów,
- wzmacnianie właściwych zachowań dzieci ułatwiających im kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
- kształtowanie u dzieci tożsamości narodowej, miłości ojczyzny:
- organizowanie wycieczek turystyczno – krajoznawczych,
- obcowanie ze sztuką i kulturą miasta i regionu,
- udział w programach patriotycznych,
- promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia poprzez:
- wyrabianie umiejętności zdrowego odżywiania się,
- wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową,
- aktywny udział w programach sportowych: „Przedszkoliada”, Akademia Zdrowego Przedszkolaka, współpraca ze szkołą sportową BBTS- Podbeskidzie
- kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
- kształtowanie prawidłowych relacji społecznych,
- stwarzanie dzieciom możliwości uczestnictwa w zajęciach dodatkowych:
- „W krainie tańca i muzyki”- zajęcia rytmiczno - ruchowe,
- „Bajkoterapia” – obcowanie z literaturą dziecięcą w celu niwelowania napięć i niepożądanych zachowań,
- „Mały artysta” – warsztaty plastyczne,
- zajęcia z terapii logopedycznej, terapii pedagogicznej,
- tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej: promowanie talentów i uzdolnień dzieci w środowisku poprzez udział w konkursach i warsztatach, przeglądach i przedsięwzięciach,
- uczestnictwo w edukacji teatralnej w przedszkolu - dziecko widzem i aktorem, zapraszanie artystów do przedszkola, przygotowywanie dziecięcych spektakli teatralnych.
Realizacja powyższych zadań przyczyni się do osiągnięcia przez dziecko sukcesów rozwojowych w sposób twórczy i aktywny, gwarantujących z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu:
- Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka.
- Współpracują z nauczycielami.
- Otrzymują pomoc specjalistów.
- Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola.
- Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym :
Przedszkole aktywnie współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku:
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Nr 1 w Bielsku-Białej
- Dom Opieki „Samarytanin”
- Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna
- Zakłady Obuwnicze „Befado”
- Zakłady Tłuszczowe „Bielmar”
- Rada Osiedla Grunwaldzkiego
- Szkoła Podstawowa nr 4
- Gimnazjum i Liceum Sportowe BBTS – Podbeskidzie
- Książnica Beskidzka
- Teatr Polski w Bielsku-Białej
- Domy Kultury (Włókniarz, im Wiktorii Kubisz, Dom Kultury w Hałcnowie, Dom Kultury w Kamienicy )
- Dom Żołnierza przy ul. Broniewskiego
- Szkoła Anglojęzyczna Primary Steps
Kalendarz imprez i uroczystości:
- Dom Opieki „Samarytanin”- imprezy o charakterze integracyjnym.
- Rada Osiedla Grunwaldzkiego - wigilia dla seniorów, udział w festynach osiedlowych..
- Organizacja konkursu z języka angielskiego: „Jesteśmy obywatelami świata” .
- Międzyprzedszkolna olimpiada ekologiczna : „Ekolandia”
- Urząd Miasta w Bielsku-Białej, Ośrodek Sportu i Rekreacji oraz Football Academy - Turniej piłki nożnej „ Przedszkoliada”.
- Urząd Miasta w Bielsku-Białej, Wydział ochrony środowiska:” Udział w kampanii anty smogowej: „ Bielsko-Biała chroni klimat”.
- Dom Kultury im Wiktorii Kubisz - Przegląd Bożonarodzeniowy
- Dom Kultury w Hałcnowie - Festiwal Kultury Przedszkolnej.
- Gimnazjum Mistrzostwa Sportowego BBTS Podbeskidzie - imprezy sportowo-integracyjne.
- Akademia zdrowego przedszkolaka- propagowanie zdrowego trybu życia wśród polskich rodzin.
- Książnica Beskidzka – fila przy ul. PCK - stałe cykliczne spotkania czytelnicze, propagowanie czytelnictwa wśród dzieci.
Model absolwenta
Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na podstawie programowej i rocznych planach pracy przedszkola.
Koncepcja pracy przedszkola jest otwarta i może być na bieżąco modyfikowana .
Zmiany w koncepcji można wprowadzać na wniosek Dyrektora, Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej.
Koncepcję pracy opracowuje i zatwierdza Rada Pedagogiczna.