Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Koncepcja pracy przedszkola

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 24

W BIELSKU-BIAŁEJ

2019 - 2022

Misja

„Wszystko zaczyna się od przedszkola”

 

 

„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekazujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo chciało chcieć".                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Janusz Korczak

 

  Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na realiach funkcjonowania przedszkola, dotychczasowych jego osiągnięciach i możliwościach oraz działaniach, które pomogą jeszcze efektowniej zmodernizować placówkę, wzbogacić system pracy, tworząc ją przyjazną i godną, opartą na prawie oświatowym.

Nasze przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze sprzyjającej właściwego rozwoju każdego dziecka w atmosferze akceptacji  i bezpieczeństwa. Dzieci rozwijają tu swoje zainteresowania i wzbogacają wiedzę o otaczającym świecie. Mają także możliwość samorealizacji  i aktywnego odkrywania swoich możliwości. 

Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć stosując ciekawe i nowatorskie metody prac z uwzględnieniem metod aktywizujących, pozwalających dzieciom na własną aktywność , pomysłowość i kreatywność.                                     

 Przedszkolu

Przedszkole nr 24 w Bielsku-Białej położone jest w centrum miasta w niedalekiej odległości od Parku im. Adama Mickiewicza. Placówka funkcjonuje jako przedszkole 3 – oddziałowe dla 75 dzieci, które bawią się i uczą w grupach zbliżonych wiekowo. Do dyspozycji dzieci są trzy sale do zajęć dydaktycznych,  wyposażone w nowoczesne zabawki edukacyjne i kąciki zabaw. Na piętrze znajduje się sypialnia dla dzieci młodszych. Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 17.00. Ramowy rozkład dnia ułożony jest zgodnie z zaleceniami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Dużą część terenu wokół przedszkola zajmuje ogród, który spełnia rolę placu zabaw i zajęć dla dzieci. Cały ogród obsadzony jest iglakami, topolami i krzewami ozdobnymi. Drzewostan jest bogaty  i różnorodny, co stanowi bazę do prowadzenia zajęć z dziećmi i daje możliwość do bezpośredniego poznawania przyrody i działania z wykorzystaniem jej bogactw. Plac zabaw wyposażony jest w różnorodne urządzenia, z których dzieci korzystają  niemal codziennie.

W ramach podstawy programowej oferujemy ciekawe zajęcia i zabawy z wykorzystaniem różnorodnych form i metod pracy z dzieckiem.

Potrafimy zaangażować w życie przedszkola rodziców i środowisko lokalne. Nasze inicjatywy i działania aktywnie wspiera Rada Rodziców.

Kadra pedagogiczna, to zespół wykształconych i kreatywnych nauczycieli tworzących ciepłą, przyjazną i domową atmosferę  w przedszkolu. Nauczyciele znają potrzeby, możliwości, oczekiwania dzieci i ich środowisko rodzinne. Wykazują zaangażowanie i dbałość o każdego wychowanka. W swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej wdrażają nowatorskie metody w zakresie nauczania, rozwijania zainteresowań i sprawdzania postępów dziecka.

Umiejętnie obserwują i dokumentują postępy w rozwoju dziecka celem lepszego stymulowania jego rozwoju.

Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania  prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Nauczyciele pogłębiają swoją wiedzę biorąc aktywny udział w kursach doskonalących, szkoleniach, warsztatach.  Nauczyciele uwzględniają indywidualny rozwój wychowanków i mają świadomość, że każde dziecko jest inne, posiada własną, niepowtarzalną „mapę inteligencji” i talenty, które stanowią bazę do ich dalszego  rozwoju.

W przedszkolu realizowane są zajęcia dodatkowe, takie jak: bajko-terapia, warsztaty taneczno - rytmiczne oraz plastyczno-techniczne.

Placówka oferuje dzieciom uczestnictwo w różnorodnych spotkaniach, wycieczkach i imprezach oraz konkursach i przeglądach plastycznych, sportowych, literackich, teatralnych itp. Przedszkole może się poszczycić wieloma dyplomami za udział swoich wychowanków w różnego rodzaju konkursach i przeglądach.

       

Wizja

Koncepcja pracy zakłada, że przedszkole  to miejsce:

  • Gdzie dzieci mają możliwość rozwijania swoich umiejętności, predyspozycji w atmosferze szacunku i wzajemnej akceptacji
  • Otwarte na potrzeby i zainteresowania dzieci
  • Wspierające aktywność i kreatywność
  • Gdzie każde dziecko może liczyć na troskliwą opiekę
  • Kształtujące postawy moralne, gdzie uczy się tolerancji i poszanowania odmienności każdego człowieka
  • Przyjazne każdemu dziecku
  • Pełne ciepła i radości, w którym każdy maluch odnajdzie zarówno przyjaźń jak i radość z odkrywania otaczającego go świata
  • Wspierające proekologiczne i prozdrowotne działania dziecka
  • Otwarte na propozycje rodziców, ich udział w życiu przedszkola- partnerska współpraca z rodziną dziecka
  • Gdzie analizujemy i oceniamy efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystujemy do ciągłego uczenia się
  • Gdzie umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględniamy potrzeby środowiska.

Główne kierunki realizacji koncepcji, które warunkować będą pracę przedszkola to:

 

  • Dbanie o wszechstronny rozwój dziecka i wspieranie jego potrzeb
  • Doskonalenie i inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy.
  • Integracja przedszkola z bliższym i dalszym środowiskiem lokalnym

 

Ważne jest, aby każde dziecko czuło się w przedszkolu dobrze i bezpiecznie, nabywało wiedzę i umiejętności niezbędne do podjęcia obowiązku szkolnego, w tym szczególnie umiejętności społecznych, odporności emocjonalnej i zwiększenie podatności na proces uczenia się pod kierunkiem dorosłego. Sprzyjać temu będzie następujące działania:

  • systematyczne diagnozowanie umiejętności, potrzeb oraz zdolności poprzez obserwację dzieci, diagnozę z uwzględnieniem informacji specjalistów - psycholog, logopeda,
  • indywidualizacja pracy z dzieckiem,
  • zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki  w nowoczesnym, bezpiecznym, przyjaznym otoczeniu, dostosowanym do ich potrzeb rozwojowych, bogato wyposażonym i estetycznym:

- zmodernizowanie placu zabaw  z podziałem na miejsca  zabaw  oddzielnie dla każdej grupy wiekowej,

- zakup mebli do sal dydaktycznych,

- zakup tablic multimedialnych

  • wspomaganie uzdolnień, talentów i możliwości dziecka, nauczenie dziecka funkcjonowania w zmieniających się warunkach, rozwijanie umiejętności współdziałania, empatii, zaradności i wiary we własne możliwości,
  • rozwijanie otwartości, kreatywności i ciekawości badawczej, wdrażanie dzieci do samodzielności w podejmowaniu aktywności  na rzecz własnego rozwoju, poprzez dawanie dzieciom swobody w działaniu,
  • dostarczanie różnorodnych pomocy i dyskretne naprowadzanie na samodzielne rozwiązywanie problemów,
  • wzmacnianie właściwych zachowań dzieci ułatwiających im kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
  • kształtowanie u dzieci tożsamości narodowej, miłości ojczyzny:

- organizowanie wycieczek turystyczno – krajoznawczych,

- obcowanie ze sztuką i kulturą miasta i regionu,

- udział w programach patriotycznych,

  • promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia poprzez:

-  wyrabianie umiejętności zdrowego odżywiania się,

-  wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową,

- aktywny udział w programach sportowych: „Przedszkoliada”, Akademia Zdrowego Przedszkolaka, współpraca ze szkołą sportową BBTS- Podbeskidzie

  • kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
  • kształtowanie prawidłowych relacji społecznych,
  • stwarzanie dzieciom możliwości uczestnictwa w zajęciach dodatkowych:

- „W krainie tańca i muzyki”- zajęcia rytmiczno - ruchowe,

- „Bajkoterapia” – obcowanie z literaturą dziecięcą  w celu niwelowania napięć i niepożądanych zachowań,

- „Mały artysta” – warsztaty plastyczne,

  • zajęcia z terapii logopedycznej, terapii pedagogicznej,
  • tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej: promowanie talentów i uzdolnień dzieci w środowisku poprzez udział w konkursach i warsztatach, przeglądach i przedsięwzięciach,
  • uczestnictwo w edukacji teatralnej w przedszkolu - dziecko widzem i aktorem, zapraszanie artystów do przedszkola, przygotowywanie dziecięcych spektakli teatralnych.

Realizacja powyższych zadań przyczyni się do osiągnięcia przez dziecko sukcesów rozwojowych w sposób twórczy i aktywny, gwarantujących z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.

            Rodzice w naszym przedszkolu:

  •  Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka.
  • Współpracują z nauczycielami.
  • Otrzymują pomoc specjalistów.
  • Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola.
  • Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
  • Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

 

 

 

 

Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym :

Przedszkole aktywnie  współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku:

  • Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Nr 1 w Bielsku-Białej
  • Dom Opieki „Samarytanin”
  •  Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna
  •  Zakłady Obuwnicze  „Befado”
  • Zakłady Tłuszczowe „Bielmar”
  • Rada Osiedla Grunwaldzkiego
  • Szkoła Podstawowa nr 4
  • Gimnazjum  i Liceum Sportowe BBTS – Podbeskidzie
  • Książnica Beskidzka
  • Teatr Polski w Bielsku-Białej
  • Domy Kultury (Włókniarz, im Wiktorii Kubisz, Dom Kultury w Hałcnowie, Dom Kultury w Kamienicy ) 
  • Dom Żołnierza przy ul. Broniewskiego
  • Szkoła Anglojęzyczna Primary Steps

 

Kalendarz imprez i uroczystości:

 

  • Dom Opieki „Samarytanin”- imprezy o charakterze integracyjnym.
  • Rada Osiedla Grunwaldzkiego - wigilia  dla seniorów, udział w festynach osiedlowych..
  • Organizacja konkursu z języka angielskiego:  „Jesteśmy obywatelami świata” .
  • Międzyprzedszkolna olimpiada ekologiczna : „Ekolandia”
  • Urząd Miasta w Bielsku-Białej, Ośrodek Sportu i Rekreacji oraz Football Academy - Turniej piłki nożnej „ Przedszkoliada”.
  • Urząd Miasta w Bielsku-Białej, Wydział ochrony środowiska:” Udział w kampanii anty smogowej: „ Bielsko-Biała chroni klimat”.
  • Dom Kultury im Wiktorii Kubisz - Przegląd Bożonarodzeniowy
  • Dom Kultury w  Hałcnowie - Festiwal Kultury Przedszkolnej.
  • Gimnazjum Mistrzostwa Sportowego BBTS Podbeskidzie - imprezy sportowo-integracyjne.
  • Akademia zdrowego przedszkolaka- propagowanie zdrowego trybu życia wśród polskich rodzin.
  •  Książnica Beskidzka – fila przy ul. PCK - stałe cykliczne spotkania  czytelnicze, propagowanie czytelnictwa wśród dzieci.

Model absolwenta

Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na podstawie programowej i rocznych planach pracy przedszkola.

Koncepcja pracy przedszkola jest otwarta i może być na bieżąco modyfikowana .

Zmiany w koncepcji można wprowadzać na wniosek Dyrektora, Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej.

Koncepcję pracy opracowuje i zatwierdza Rada Pedagogiczna.